Idee, processi, prospettive per l’educazione e il terzo settore

A cura di:  Marina Geat, Vincenzo A. Piccione
Editore: RomaTrE-Press
Data di pubblicazione: Marzo 2023
Pagine: 172
ISBN: 979-12-5977-155-1
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Abstract

In linea con gli obiettivi costitutivi della collana, questo numero de Le Ragioni di Erasmus  raccoglie e rende accessibili, anche per successivi confronti, articoli sia dei partner di ricerca internazionali del Dipartimento di Scienze della Formazione sia di suoi ricercatori e dottorandi su tematiche suscettibili di sviluppi in una logica dialogica di respiro europeo. La pubblicazione si articola in due sezioni, ciascuna delle quali è consacrata a uno degli aspetti menzionati nel titolo – educazione e terzo settore –, con contributi di Bea Tomšič Amon, Fernando Nicolás Flores, Fabrizio Dafano, Patrizia Nunnari, Andreas Rácz, Tünde Bulyáki e Bulcsú Mihály, Ana María Moral Mora, M. Pilar Martínez-Agut e Anna Monzó Martínez, Giulia Cecchini e Cecilia Castellani, Federica De Benedittis, Alessia Celentano e Monica Piras. Il volume si propone di sollecitare e condividere, in ciascun ambito di ricerca, la riflessione su un nuovo modello di sostenibilità, che abiti l’umano e gli ideali dell’umano, che restituisca senso e intensità alle scienze dell’umano.

Contributi

Introduzione

Marina Geat  Vincenzo A. Piccione 

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/1

Imagination and improving individual skills through experiential learning

Bea Tomšič Amon 

This research addresses the implementation of strategies to promote individualization in the education of future elementary school teachers. It is a comparison of the results obtained by students under three different working conditions in terms of the type of experiential learning and the type of imagination used. They produced three artworks: one with neutral information, one adapted to each learning style, and finally one that ignored it. Analysis of the works showed significant differences between non-individual and individual treatment. The experience helped to develop strategies to improve individual skills in a creative way, taking into account the positive and negative characteristics of each student

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/2

El teatro de temática grecolatina como herramienta educativa para la transmisión de valores entre jóvenes europeos: intercambios internacionales de teatro

Fernando Nicolás Flores 

El objetivo de este artículo es profundizar sobre la importancia del teatro escolar en la transmisión de valores humanos relacionados con la paz: la tolerancia, la acogida, el rechazo a la guerra. La metodología utilizada ha sido la propia experiencia, la reflexión y la evaluación de un proyecto llevado a cabo en el marco de los intercambios internacionales que promueve Erasmus+. En el presente artículo se describe la actividad protagonizada durante el curso 2021-2022 por dos centros educativos, uno español y otro ítalo-esloveno, con la cultura clásica de fondo: la representación de dos obras de teatro, Las Troyanas de Eurípides y Las Columnas de Hércules han resultado un interesante espacio de diálogo cultural, debate intelectual e intercambio de vivencias de jóvenes de distintos países.

The aim of this article is to explore the importance of school drama in the transmission of human values related to peace: tolerance, welcome, rejection of war. The methodology used was the experience, reflection and evaluation of a project carried out within the framework of international exchanges promoted by Erasmus+. This article describes the activity carried out during the 2021-2022 academic year by two schools, one Spanish and one Italian-Slovenian, with classical culture as a backdrop: the performance of two plays, The Trojan Women by Euripides and The Pillars of Hercules, provided an interesting space for cultural dialogue, intellectual debate and exchange of experiences between young people from different countries.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/3

L’apprendimento solitario. Alcune riflessioni critiche sullo Smart learning

Fabrizio Dafano 

La diffusione del lavoro a distanza ha comportato un mutamento di molte attività organizzative, tra cui i processi di apprendimento. Docenti e discenti si sono trovati costretti a incontrarsi non più in presenza, ma in remoto. La DAD ha garantito la prosecuzione delle lezioni, ma pone nuovi problemi: la sua congruità rispetto a un’attività che non può considerarsi operativa né standardizzabile. L’apprendimento è arte e non esecuzione. Quali le conseguenze maggiormente negative per i soggetti coinvolti in un processo reso artificiale da tecnologie evolute, che la mente e il cuore tuttavia avvertono innaturale?

The spread of remote work has led to a change in many organizational activities, including learning processes. Teachers and learners found themselves forced to meet no longer in presence, but remotely. The DAD has guaranteed the continuation of the lessons but poses new problems: its congruity with respect to an activity that cannot be considered operational or standardizable. Learning is art and not execution. What are the most negative consequences for those involved in a process made artificial by advanced technologies, which the mind and heart nevertheless feel unnatural?

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/4

Le sfide dell’educazione nella complessità. Alcune considerazioni storico-antropologiche e di epistemologia

Patrizia Nunnari 

Emerge con urgenza il bisogno ripensare il tessuto unitario di conoscenze che la miriade di specializzazioni scientifiche sembrano aver dimenticato, per costruire un dialogo con l’«incertezza» divenuta comunità di destino, entro cui ripensare un nuovo umanesimo in grado di superare definitivamente il paradigma dell’organizzazione delle scienze e delle tecniche del XIX secolo, per promuovere nuovi approcci educativi. Di qui la necessità di riappropriarci di certe suggestioni legate all’apprendimento terziario di Bateson, all’armonica co-essenzialità di prosa e poesia cara a Morin, al grande ruolo svolto per Goleman dalle emozioni nelle esperienze di apprendimento.

There is an urgent need to rethink the unitary fabric of knowledge that myriad scientific specializations seem to have forgotten, in order to build a dialogue with the «uncertainty» that has become a community of destiny, within which to rethink a new humanism capable of definitively overcoming the paradigm of the organization of science and techniques of the nineteenth century, in order to promote new educational approaches. Hence the need to reclaim certain suggestions related to Bateson’s tertiary learning, to the harmonious essentiality of prose and poetry dear to Morin, to the great role played for Goleman by emotions in learning experiences.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/5

Challenges of the Social Work Educational Program at the Eötvös Loránd University in a Rapidly Changing Socio, Political Context

Andrea Rácz  Bulcsú Mihály  Tünde Bulyáki 

The social work training program at the Eötvös Loránd University – which is the biggest in Hungary – provides high level knowledge in the social sciences, psychology and law, as well as comprehensive knowledge of the theory and practice of social work. The aim of the social work education is to give theoretical and practical knowledge for the students in the field of social services and child protection, to prepare them to recognize the social circumstances of individuals, families, groups and communities and to become capable to use adequate helping methods. In our study we intend to give a general overview on the social work training program and outline a vision of the future of how to deliver adequate knowledge for the students which allows them to engage into social work praxis.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/6

La movilidad del alumnado universitario y la coordinación docente en los grados de Pedagogía y Educación Social

Ana María Moral Mora  Anna Monzó Martínez  M. Pilar Martínez-Agut 

La internacionalización en la formación es una oportunidad para el alumnado que las universidades tratan de potenciar por el beneficio recíproco que representa, tanto para establecer lazos con otras instituciones universitarias y promover colaboraciones, como por la experiencia académica y vital que supone para el alumnado y el profesorado universitario. Afortunadamente, estos dos últimos cursos, se ha vuelto a incrementar la movilidad, con unos datos incluso más elevados que antes de la pandemia. Se revisa la situación de la movilidad en estos últimos cursos y cómo esta colabora en el desarrollo de las competencias vinculas a los Grados en Pedagogía y en Educación Social, y en la potenciación de la coordinación de movilidad y del profesorado.

Internationalization in education is an opportunity for students that universities try to promote for the reciprocal benefit it represents, both for establishing ties with other university institutions and promoting collaborations, as well as for the academic and life experience it provides for students and university faculty. Fortunately, in the last two years, mobility has increased again, with even higher figures than before the pandemic. The situation of mobility in these last courses is reviewed and how this collaborates in the development of the competences linked to the Degrees in Pedagogy and Social Education, and in the strengthening of the coordination of mobility and teaching staff.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/7

Le organizzazioni del terzo settore tra managerialità e contributo sociale

Fabrizio Dafano 

Lo sviluppo del Terzo settore è particolarmente significativo per la trasversalità dei servizi e per la declinazione del principio di sussidiarietà, in un sistema socioeconomico progredito e generatore di disparità culturali e sociali. È necessario adoperarsi per un’evoluzione delle competenze professionali, in una prospettiva europea e internazionale. Questo contributo esplora la dimensione culturale, i processi di valorizzazione delle persone e gli stili di managerialità in sintonia con il sistema di valori del TS.

The development of the third sector has proved to be particularly significant for the transversal nature of services and for the implementation of the subsidiarity principle, in a socio-economic system that is as advanced as it is a generator of cultural and social disparities. It is necessary to work towards an evolution of professional skills, in a European and international perspective. This contribute intends to explore the cultural dimension, the processes of enhancing people and the styles of management, in harmony with the TS value system.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/8

L’istituzione carceraria come organizzazione evolutiva persone, valori, governance

Cecilia Castellani  Giulia Cecchini 

Il punto di vista sociologico deve partecipare al dibattito interdisciplinare che ha interessato la disamina dei mutamenti organizzativi nelle organizzazioni penitenziarie, come istituzioni rappresentative del Terzo Settore. L’articolo intende prendere in analisi la dimensione strutturale e culturale dell’organizzazione detentiva, rilevando nel Dirigente Penitenziario un ruolo chiave in grado di coniugare le esigenze organizzative con quelle individuali in un’ottica di ‘coopetition’.

The sociological point of view must participate in the interdisciplinary debate concerned with the examination of organizational changes in penitentiary organizations, considered as representative institutions of the Third Sector. The article aims to analyse both the structural and cultural dimensions of the prison organization, noting in the Penitentiary Manager a key role able to combine organizational and individual needs under the ‘coopetition’ point of view.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/9

I processi decisionali per il cambiamento nelle organizzazioni non profit

Federica De Benedittis 

Negli attuali scenari socioeconomici, le Organizzazioni Non Profit sono chiamate a realizzare un impatto sociale misurabile che supera la vecchia concezione di paternalistica. Gli Enti Non Profit necessitano ormai di professionalizzazione e cambio di cultura organizzativa, attraverso la revisione di governance e dei processi decisionali. La scienza delle decisioni svolge un ruolo chiave nel traghettare tali cambiamenti. Questa sezione affronterà l’analisi delle scienze comportamentali e la loro applicazione nel Terzo Settore.

In the current socio-economic scenarios, Non-Profit Organizations are called upon to achieve a measurable social impact that goes beyond the old conception of paternalism. Non-profit organizations are now called to build fair and sustainable societies and need professionalization and change of organizational culture, through the revision of governance models and decision-making processes. Behavioral economics plays a key role in driving these changes. This section will address the analysis of behavioral sciences and their application to organizational change in the Third Sector.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/10

Quale Comunità? Progettare azioni e strategie del lavoro di comunità

Alessia Celentano  Monica Piras 

Perché il lavoro di Comunità? La formazione classica degli educatori e degli operatori sociali è tradizionalmente focalizzata sulla gestione dell’utenza e non ha mai avuto un focus di approfondimento sul lavoro di comunità. Ne consegue che l’attività lavorativa, non ha mai ritagliato uno spazio al lavoro sui territori sui quali insistono i servizi, anzi, talvolta per scelta si è voluto tenere un basso profilo e una scarsa visibilità per evitare reazioni espulsive da parte dei territori stessi. È mancata una sensibilizzazione a livello comunitario che ha finito per far crescere diffidenza e intolleranza chiedendo poi alle strutture e agli operatori di intervenire sull’emergenza.

Why Community Work? The classic training of educators and social workers is traditionally focused on user management and has never had an in-depth focus on community work. It follows that the work activity has never carved out a space for work on the territories on which the services insist, indeed, sometimes by choice it was wanted to keep a low profile and a poor visibility to avoid expulsive reactions by the territories themselves. There was a lack of awareness at community level that ended up increasing mistrust and intolerance by asking the structures and operators to intervene on the emergency.

DOI: 10.13134/979-12-5977-155-1/11

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