Abstract

Il volume vuole fornire una ricognizione dello stato dell’arte in merito alla professione del Pedagogista in Europa. Le professioni pedagogiche in Italia attraversano una nuova fase di sviluppo alla luce della L. 55/2024 che ne regolamenta le funzioni e i percorsi formativi abilitanti. Diventa necessario quindi un confronto a livello internazionale per definire alcune premesse comuni volte ad inquadrare il ruolo del Pedagogista in prospettiva europea. Il volume nasce dall'intenzione di costituire una prima rete di colleghi di diversi paesi, impegnati sia nella ricerca teorica sia nelle realtà educative dei territori, quale punto di partenza per una proficua e duratura collaborazione negli anni a venire.

This volume aims to provide a survey of the state of the art regarding the profession of the pedagogue in Europe. The pedagogical professions in Italy are undergoing a new phase of development in the light of Law 55/2024, which regulates their functions and qualifying training courses. An international comparison is therefore necessary in order to establish some common premises aimed at framing the role of the pedagogist in a European perspective. This volume stems from the intention to set up an initial network of colleagues from different countries, engaged both in theoretical research and in the educational realities of the countries concerned, as a starting point for a fruitful and lasting collaboration in the years to come.